Fem snabba….

Publicerad: 2013-10-09 13:55

Eric i full gång med att få fart på publikens sång.


…med Eric Sjölin, Elfsborgs SLO som precis kommit hem från ett föredrag i Danmark där han berättat mer om Elfsborgs arbete inom det området. Eric, som dessutom jobbar mycket med Elfsborgs sociala medier, passar även på att berätta om ett litet rekord.

Så Eric, vad är det egentligen du varit iväg på?

– Jag har varit i Danmark på ett seminarium kring SLO-systemet (Supporter Liasion Officer) anordnat av DBU (danske boldspil union) samt divisionsföreningen, alltså Danmarks svar på SvFF och SEF. Man har hållit en sorts konferens för att diskutera SLO-systemet då det inte riktigt tagit fart i Danmark.

Hur kommer det sig att du blev inbjuden?

– Stuart Dykes från Supporters Direct som jobbar för UEFA med implementeringen av SLO-systemet i Europa framhåller Sverige som ett så kallat ”best practice” eftersom vi lyckats väldigt bra med att föra in systemet och få det att fungera i Sverige. SLO-systemet infördes i Danmark ungefär samtidigt som i Sverige men det har inte kommit igång lika bra där eftersom många av klubbarna inte riktigt sett varför de ska ha SLOs. Därför frågade Stuart mig om jag kunde berätta om hur vi inom Elfsborg jobbar med detta.

Varför är just Elfsborg arbete intressant?

– I Danmark har man sett det som att SLO främst jobbar med problem kring supportrar och supporterkultur och då många av klubbarna är mindre med små supporterskaror har man inte sett vikten av en SLO. Därför är Elfsborgs arbete intressant då vi som en mellanstor klubb har SLO-arbetet är en del av samhällsprojektet Elfsborgskultur. Hade en SLO bara funnits för att arbeta med att lösa problem kring supportrar hade det nämligen inte behövts en fulltidsanställd SLO inom Elfsborg. Istället ser vi det mer som en del av vårt samhällsarbete och att fokus inte enbart är att motverka problem utan att arbeta med att stärka de positiva krafterna, bland annat genom att arbeta publikrekryterande, skolföredrag, Bra Kompis Klassfotboll och mycket mer.

Du jobbar förutom med medlems- och supporterfrågor även mycket med Elfsborgs sociala mediekanaler och där är du extra nöjd för tillfället. Varför?

– Jag är väldigt glad att vi nått över 25 000 följare på facebook. Sociala medier så som facebook, twitter och Instagram som vi använder oss av är alla extremt viktiga nu för tiden och genom att vara aktiva där kan vi föra ut våra nyheter och kampanjer och snabbt få stort genomslag hos många. Därför känns det kul att vi nått den första lilla milstolpen eller vad man ska säga. Förutom att vara en marknadsföringskanal är det även ett viktigt hjälpmedel för oss som kommunikationskanal där vi kan få in frågor och funderingar eller tips och idéer.

Till sist, har du något mer som du vill berätta om just nu?

– Jag kan passa på att påminna alla ungdomslag runt om i bygden om att sista anmälningsdagen till Ungdomens Dag (matchen mot BK Häcken 20/10) är nu på fredag. Så har man inte ringt och beställt sina rabatterade biljetter är det hög tid att göra det nu.

Text: Eva Fihn

Huvudpartners