Nysatsning på ”Vi tillsammans”
Publicerad: 2014-04-29 10:16
Vid en presskonferens på tisdagsförmiddagen presenterades Elfsborgs nya och förbättrade ”Vi tillsammans”-initiativet. Nu ska vi bli än bättre på att tillsammans jobba för ”Mer fotboll och tryggare samhälle”.
Klockan 10:30 körde presskonferensen igång och deltagarna i presskonferensrummet fick se en kort film om verksamheten. Därefter tog ordförande Bosse Johansson och Stefan Andreasson till orda.
Bosse Johansson, Elfsborgs ordförande
– Det här är en speciell dag. När vi håller pressträffar handlar det oftast om spelare men idag presenterar vi ett kanske ännu viktigare arbete, ett långsiktigt arbete. Vi inom Elfsborg har tre verksamhetsområden: elitfotbollen, arenafrågor samt vår roll som samhällsbyggare. Vårt huvuduppdrag är att kriga i allsvenskans topp och att skapa stolthet i Sjuhärad men det handlar om så mycket mer. Vi har jobbat med vårt samhällsansvar några år men nu ska vi bli ännu tydligare och satsa mer under parollen ”Mer fotboll och ett bättre samhälle”.
– Vi kan dela in samhällssbyggandet i tre delar: ungdomsfotboll, samhällsansvar, supporterrelationen. När det gäller det sistnämnda är jag till exempel jättestolt över förra veckans resa till Falkenberg med 2-3000 elfsborgare på plats där vi spred glädje sjöng och färgade Falkenberg gult och svart utan att några bråk rapporterades. Det var en folkfest, ett tydligt bevis på vilka goda saker fotbollen kan innebära på supportersidan.
– Våren har visat att vikten av att vara en god samhällsmedborgare och vi vet att många företag jobbar med CSR eller corporate social responsibiliy. Inom näringslivet inser man hur viktigt det är att vara en god samhällskraft. Vi inom Elfsborg vet också att vi är med och påverkar och vi har bra relation med våra sponsorer som efterfrågar samhällsansvar allt mer av oss. Vi visar vårt samhällsansvar, det gillar även sponsorer – det är en vinna-vinna situation. Nu har vi samlat ihop goda krafter som stöttar oss i det här. Vi som förening vill ta stort ansvar men för att kunna nå ut behöver vi stöd och vi är mycket glada över det stöd vi får.
Stefan Andreasson, Elfsborgs klubbchef
– Den här dagen är speciell, jag trodde aldrig att den skulle komma men det har varit ett fantastiskt jobb i många år. Vi började för en fyra år sedan eller något med Camp Elfsborg och arbetet har utvecklats sedan dess. Det ska göras rätt saker vid rätt tid och det är först nu vi landat i något som vi verkligen känner är rätt med en ny organisation och fantastiska personer som är med och stöttar oss. Nu ska vi göra Elfsborg bättre på alla sätt. Ska vi vara trovärdiga mot sponsorer och publik måste vi ta ett ansvar och det vill vi göra. Vi har en plan och en verksamhet för detta.
Olle Blomqvist, Ellos grundare
– För min del är detta en lång historia som börjar redan 1941. Då träffade jag en tjej och vi gifte oss. Hennes farbröder och pappa var engagerade i Elfsborg och jag såg mina första matcher redan då. Därefter fortsätter historien när jag kontaktade Elfsborg kring 1982 för att fråga om tröjorna. Efter att gula sidorna lämnat tröjorna såg jag en möjlighet att skapa ett samarbete mellan mitt företag och föreningen. Jag ville mer än att bara synas på tröjorna och framförde förhoppningar om att man skulle satsa mer på ungdomsidrotten. Det är ungdomarna som är framtiden, det är de som ska bli fotbollspelare, det var så jag resonerade. Det är så klart inte enda anledningen till att ungdomssidan ser ut som den gör idag men jag hoppas att jag var med och bidrog.
– Som företagsledare vill man att ens medarbetare ska må bra, att familjerna ska känna sig engagerade och att ungdomarna blir aktiverade. Så vad gör man? Jo man är med och hjälper till där man kan, till exempel inom en idrottsförening för att stötta deras verksamhet och hjälpa de ideella krafterna.
– Inom Elfsborg är ungdomsverksamheten mer än en elitsatsning från 16-17 år, det är en verksamhet där barn kan vara med och bara leka från en tidig ålder, där man bygger gemenskap och glädje. Det är viktigt för mig, det ger positiva resultat i det långa loppet och skapar ett bra samhälle på många sätt.
– För min del har jag inte bara varit en sponsor, jag har bidragit med mig själv genom att vara här och heja fram laget på matcher. Jag har åstadkommit mycket i livet som ger mig glädje men något av det bästa är att jag kan följa Elfsborg och vad föreningen gör och veta att jag inte bara sitter där utan att jag är med och påverkar.
Svante Elfving, Brummer och Partners AB
En av dem som engagerat sig i projektet är styrelsemedlemmen Svante Elfving. För Svante, som till vardags är verksam inom näringslivet, var det självklart att engagera sig med tanke på allt det positiva som ryms inom Vi Tillsammans-projektet.
– Mitt hjärta för Elfsborg är extremt starkt och jag tycker att Elfsborg som förening gör så mycket bra. Det ska vi se till att bygga vidare på. I Vi Tillsammans-projektet samlas vårt samhällsengagemang på ett ställe och då ser det jätteintressant ut. Vi måste uppmärksamma de goda krafterna, supporterklubben Guliganerna och vårt värdegrundsarbete i skolor och med ungdomar inte minst. Vi ska använda fotbollen för att göra något bra för samhället. Även motståndarna ska känna sig välkomna till Borås Arena, annars blir det ju ingen match.
För de allra flesta känns det troligtvis klockrent att Elfsborg engagerar sig i detta men någon kanske invänder och tycker att Elfsborg ska syssla med fotboll och ingenting annat. Vad har du att säga till honom eller henne?
– Elfsborg ska hålla på med fotboll – absolut, men elitfotboll idag är mer än bara 22 spelare och en boll. Utanför planen finns det ett väldigt stort engagemang. Det engagemanget vill vi bevara och bygga vidare på. Sen har det kommit att innebära ett samhällsansvar genom åren. Klubbens företrädare och inte minst spelarna och ledarna är förebilder och det handlar om att fylla varumärket Elfsborg med det vi vill att det ska innehålla: Glädje, gemenskap, att alla känner sig välkomna in i en öppen och välkomnande klubb. Om vi kan bidra till att sprida de goda värderingarna så stärks förtroendet för vår verksamhet och varumärket IF Elfsborg. Då blir det genast kommersiellt men det finns också ett större ansvar än gentemot sponsorerna. Vi måste alla hjälpas åt att mota bort de mörka krafterna och istället göda de goda. De mörka krafterna ska inte finnas runt vår verksamhet.
Om matchtröjan och flickfotboll
Stefan:
– När vi är här brukar vi prata om spelare och ha med en tröja och jag har faktiskt med en tröja idag, en tröja som vi kommer att börja spela i från och med Sirius-matchen på torsdag. Nu kommer Vi tillsammans fram ännu tydligare.
Bosse:
– Vi kommer att ta ett omtag med tjejfotboll. Vi har samarbetat med skolor och andra föreningar men nu har vi bestämt oss för att kliva fram ytterligare. Vi kommer att presentera under sommaren hur vi kommer att ha strukturera en flicksektion. Vi har som sagt samarbetat mycket kring tjejfotboll men inte under egen flagg, fotbollsskolan har varit öppen för tjejer men nu är det ett naturligt steg att kliva fram mer. Så vi kommer att ta fram riktlinjer för att starta upp inför 2015.
– Samtidigt är det viktigt att vi gör det i samarbete med de föreningar som redan finns, vi vill inte göra saker där vi skapar problem för andra.
Andra röster om initiativet
Anders Hultin, Guliganernas ordförande:
– Elfsborg har alltid varit mer än fotboll så det är inget nytt att föreningen tar ansvar. Det känns skönt att Elfsborg på ett tydligare sätt än tidigare visar vad man står för.
Nadja Bengtsson, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad:
– Arbetet Elfsborg gjort hittills är helt fantastiskt, att man arbetar så mycket utanför planen genom att bland annat besöka skolklasser och sporra till fysisk aktivitet. När ungdomarna ser upp till spelarna och IFE kommer ut med sitt varumärke till skolorna så lyssnar verkligen de unga.
Sune Lundqvist, Input Interiör:
– För dels min personliga del, för mitt företags del och för Elfsborgs del känns det riktigt bra att vi samlar ihop och tydliggör det som vi tillsammans innebär. Att vi inom skolans värld, genom sommarfotbollsskolan och liknande får de unga en chans att komma in i goda fotbollsrelationer.
Peter Algebäck, Rekyl reklambyrå:
– Jag själv är en ganska ny supporter till Elfsborg men jag är även en småbarnsförälder och det känns riktigt bra att vi lokalt samlar allt och inte bara satsar någon annanstans.
Om nysatsningen
”Vi tillsammans” kommer att balansera på tre ben: Camp Elfsborg, Samhälle samt Supporter.
Camp Elfsborg är namnet på Elfsborgs samarbete med ungdomsföreningar runtom i Västergötland och Småland samt Västergötlands Fotbollsförbund. I nuläget är cirka 50 samarbetsföreningar anslutna och förhoppningen är bland annat att trygga återväxten för en positiv breddidrott.
Samhälle handlar om attityder och alla människors lika värde. Här inkluderas exempelvis arbetet med Bra Kompis Klassfotboll, Ge rasismen rött kort och Våga Satsa Vinn.
Supporter handlar om att skapa bra relationer till supportrarna genom exempelvis dialogmöten. Dessutom arbetar vi för att alla ska känna sig hemma på läktarna, bland annat var Elfsborg med och initierade ”Fotbollssupportrar mot homofobi”.
Initiativet kommer att ledas av en styrgrupp bestående av:
Stefan Andreasson, IF Elfsborg
Jan Ryrlén, IF Elfsborg
Eric Sjölin, IF Elfsborg
Johan Sjöberg, IF Elfsborg
Ingela Carlsson, Holmen samt styrelseledamot IF Elfsborg
Mats Karlsson, Staples
Nadja Bengtsson, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad
Peter Algebäck, Rekyl reklambyrå
Text: Eva Fihn och Jonathan Ulenius
Bild: Jörgen Jarnberger

